PORTAVITA HOUSING FIRST

Registrační číslo projektu: CZ.03.2.X/0.0/0.0/19_108/0015747
Zkrácený název projektu: PORTAVITA - HOUSING FIRST

Realizace projektu: leden 2020  -  květen 2022

Místo působení projektu: Karviná a Havířov

Počet podpořených domácností: 20

Výběr podpořených domácností byl v tuto chvíli ukončen. V současné době dochází k jejich postupnému zabydlení.

Smyslem projektu HOUSING FIRST (bydlení především) je zabydlet zejména samoživitelky s dětmi (popř. rodiny), které se ocitly bez domova nebo jsou ztrátou bydlení ohroženy, ve standartním nájemním bydlení a současně jim poskytovat potřebnou podporu a pomoc v důležitých oblastech jejich života.

Projekt vychází z 8 základních principů programu Housing first, a to:

  1. Rychlý přístup ke standardnímu bydlení bez přípravy (bydlení jako jedno za základních lidských práv).
  2. Možnost volby a kontroly pro uživatele služeb (klientovi je nabízena podpora, která vychází z jeho potřeb a není povinná a nucená).
  3. Poskytování bydlení a podpůrných služeb je oddělené (nájemní smlouva není podmíněná plněním individuálního plánu podpory).
  4. Zaměření na zotavení vč. komunitní integrace a desegregace (proces zotavování je detailně plánovaný, realistický a odráží přání klienta programu s ohledem na oblasti života  - zdraví, vztahy, chod domácnosti, práce, školní docházka dětí).
  5. Využití principu harm reduction (snižování rizik v oblasti užívání návykových látek).
  6. Robustní podpora a aktivní zapojení klienta bez donucení (sociální práce primárně plní podpůrnou a konzultační úlohu, nikoli kontrolu nájemníků. Od klienta služby se očekává, že se aktivně zapojuje do procesu na cestě k zotavení).
  7. Flexibilní podpora klienta je poskytována tak dlouho, jak je potřeba (délka podpory není omezena, ale pracuje s cílem snižovat podporu a zároveň být v případě potřeby klientovi kdykoliv k dispozici).
  8. HF je určeno pro ty nejohroženější, přednostně pro ty s potřebu komplexní podpory.

Konkrétně probíhá podpora nájemníka (klienta) například v těchto oblastech:

  • pomoc s vyřízením formálních záležitostí, které člověk potřebuje pro uzavření nájemní smlouvy,
  • pomoc při výběru vhodného bytu se zajištěním prohlídky ještě před nastěhováním,
  • pomoc s nastavením ideální výše záloh na službách (elektřina, plyn), aby nájemci později nevznikl nedoplatek,
  • pomoc s praktickými a technickými záležitostmi bytu (zajištění dobré úrovně bydlení, tzn., aby bylo teplo, světlo, měla rodina kde spát, jíst atd.).
  • podpora při zajištění stabilní finanční situace (mít jasno, které peníze jsou na nájem a které zbydou na další potřeby),
  • podpora při řešení dalších životních záležitostí (např. zajištění služeb v oblasti sociální práce, psychologie, psychiatrie, drogové pomoci, finančního poradenství, právnictví apod.),
  • funkční krizovou/pohotovostní linku mimo pracovní dobu pracovníků (v případě akutnosti řešit nějakou krizovou situaci rodiny),
  • podporu v dalších oblastech dle individuálních potřeb každé rodiny (nájemníka).

V době bydlení má klient (nájemník) povinnost dodržovat zejména tato tři pravidla:

  • platit nájem,
  • být dobrým sousedem,
  • spolupracovat se svým klíčovým pracovníkem (z počátku intenzivně, později je už na klientovi, jak se na spolupráci domluví).

KONTAKT:

Spolek PORTAVITA, projekt PORTAVITA – HOUSING FIRST

Náměstí T. G. Masaryka 810/4, 736 01 Havířov – Šumbark

Telefon na garanta a koordinátora projektu: + 420 731 260 350

Telefon na sociální pracovníky projektu: + 420 730 514 421, + 420 730 514 422

Email: hafi@portavita.cz