Terénní program Cesta k domovu
Posláním služby Cesta k domovu je zachovat, udržet nebo zlepšit kvalitu života osobám v dlouhodobě nepříznivé životní situaci. Zejména se zaměřujeme na podporu při získání a udržení si standardního bydlení.
Cílovou skupinou služby Cesta k domovu jsou osoby starší 18ti let. Může jít o jednotlivce, manželské (družské) páry a rodiny ohrožené sociálním vyloučením, kteří se ocitli v tíživé životní situaci související s bydlením a získali byt s doprovodným sociálním programem Spolku PORTAVITA. Za tíživou životní situaci přitom považujeme nejisté podmínky bydlení, dlouhodobé nízké příjmy či chudobu domácnosti z důvodu jejího zadlužení, a další tíživé a krizové situace (např. zdravotní či jiná omezení, domácí násilí apod.).
Službu naopak neposkytujeme osobám nezletilým, osobám, u kterých bytová komise rozhodne o nepřidělení bytu s doprovodným sociálním programem a osobám, které potřebují okamžitě bydlet.
Služba je poskytována bezplatně.
V rámci sociální služby nabízíme podporu a pomoc například s:
- doprovodem na úřady a organizace,
- přihlášením energií a nastavením záloh,
- vyřízením kauce pro získání bydlení a následných sociálních dávek,
- vyřizování dokladů,
- hospodařením s penězi a řešením dluhů,
- orientací ve vlastních listinách, dopisech, dokumentech apod.,
- hledáním zaměstnání,
- řešením rodinných a osobních problémů,
- potravinovou pomocí,
- vybavením domácnosti (prostřednictvím naší služby Nábytník).
Mezi základní zásady (hodnoty) služby Cesta k domovu patří:
- dodržování základních lidských práv a svobod,
- respektování druhého (dle jeho individuálních potřeb, chování, schopností, dovedností, osobních hranic a jedinečnosti člověka),
- respektování soukromí klienta a dodržování ochrany jeho osobních údajů,
- nediskriminační přístup,
- nezávislost klienta na službě (podpora klienta v soběstačnosti, ve zmocňování a prosazování jeho oprávněných práv a zájmů).
Cíle sociální služby (tzn. k čemu se zavazujeme a chceme společně dosáhnout) dělíme na:
Krátkodobé cíle:
- Podpora klientů při získání bytu a zabydlení klienta.
- Zapojování klientů do komunitních aktivit v dané lokalitě.
- Realizace dalších souvisejících projektů jako např. nábytníková banka, potravinová banka, apod.
- Spolupráce se sociálními službami a navazujícími organizacemi a institucemi v dané lokalitě a městě.
Střednědobé cíle:
- Podpora klientů při udržení si bydlení, například posilováním znalostí a rozvojem dovedností klienta v:
- hospodaření domácnosti (sledování příjmů a výdajů, zodpovědnost k platbě nájmu a služeb),
- dodržování domovního řádu a sousedského soužití,
- jednání na úřadech,
- uplatňování svých oprávněných práv a zájmů.
- Spolupodílení se na komunitním plánování daného města a okolí.
Dlouhodobé cíle (vize):
- Podpora klienta v udržení si standardního bydlení bez podpory sociální služby.
- Aktivně informovat laickou i odbornou veřejnost v otázce sociálního bydlení.
Kontakty na pracovníky služby:
Email: cestakdomovu@portavita.cz
Kontaktní pracoviště Havířov
- Petra Konůpková, 733 639 223, konupkova@portavita.cz
- Markéta Domesová, 604 571 215, domesova@portavita.cz
- Denisa Kolárová, 739 395 472, kolarova@portavita.cz
Metodik a garant:
- Mgr. Daniela Brůnová, 731 260 350, brunova@portavita.cz